Fottur mot Innerdalen

Fakta om turen

* Dagstur fra Storlidalen i Oppdal opp Medskaret ca 1000 moh mot Innerdalsporten og retur.
* Storlidalen ligger sørvest i Trollheimen på grensa mot Møre og Romsdal.

* Bilveg inn til p-plass Bortistu i Storlidalen. Følg fv 70 fra Oppdal vestover ca 2 mil, sving av på Lønset mot Storli.

* Etter p-plass er det grusveg (stengt for vanlig trafikk) i lett stigning den første kilometeren til Tovatnet. Ved enden av vatnet svinger stien mot Medskaret av. (Grusvegen fortsetter langs vatnet).
* Deretter lettgått merka løype mot Innerdalen.

Flott utsikt mot Tovatna og Okla i bakgrunnen. Foto: Linda Bjørgan

Lett dagstur

Turen inn mot Innerdalen er lettgått i variert terreng. Noen små myrpartier, men stort sett veksling mellom lett stigning og slake partier.

Flott utsikt etterhvert utover Tovatna i øst og Innerdalsrekka med Storsalen og Innerdalstårnet i vest. På toppen av Medskaret kan du velge to stier til Innerdalen. Til høyre går stien opp mot foten av Kringlehøa og langs langvatnet før du går ned til dalen.

Vi valgte stien rett fram mot Innerdalsporten og ble belønnet med en flott skue mot Storsalen og Innerdalstårnet.

Vi snudde der terrenget igjen hellet nedover mot Innerdalen og tok samme løype tilbake, med noen små avstikkere på 1000 meter høyde mot Kringlehøa.
Fra Innerdalsporten kan du se Storsalen som kneiser seg majestetisk og bakerst skimter du det karakteristiske Innertalstårnet. Foto: Linda Bjørgan

Helårstur

Turen fra Storlidalen i Oppdal mot Innerdalen er merket både for sommer- og vinterturer.

Det er også mange flere merka turstier i alle retninger med utgangspunkt i Storlidalen.

Vi valgte fottur i flott septembervær og ble belønnet med flotte høstfarger.